kwietnia 06, 2013

Brokuły pod lupą

Ostatnio naszła mnie straszliwa ochota na odmianę na obiadowym talerzu. Wcześniej brak czasu często powodował, że nie przywiązywałam wagi do kulinarnych sugestii mojego organizmu, który podszeptywał mi wciąż "więcej warzyw proszę". Koniec końców przypomniałam sobie powtarzaną mądrość w mojej rodzinie: "Widzę, że wylizujesz cytrynę. Na pewno brakuje Ci witaminy C." po czym z zapałem wyciągnęłam z brokuła i ugotowałam go na parze. Przymykając oko - jakich witamin zatem mi brakuje? Oto zagadka dzisiejszego postu.

Skąd się wziął?
Brokuł to warzywo (wbrew temu, co Unia Europejska mówi o marchewce - serio) i pochodzi z Cypru. Znane było już w starożytności, aczkolwiek moda przyszła na niego po 1920 roku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych zaczęto je reklamować brokuły jako "wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku". Brokuł przyjmuje też pseudonimy kapusty szparagowej, czasem zielonego kalafiora. Obecnie, uprawiany w głównej mierze w Europie, przybywa do nas z m.in. z Anglii, Francji, Hiszpanii i Włoch; Polska też zajmuje się uprawą tak samo jak w dolinach południowej Kalifornii w Stanach Zjednoczonych.



Witaminy, witaminy, a i tak najwięcej witamin mają polskie dziewczyny ;)
Jedząc brokuły dostarczamy do organizmu dużej dawki witaminy E, która nazywana jest witaminą młodości, gdyż zapobiega przedwczesnym zmarszczkom. Wypływa na elastyczność naszej skóry i powoduje, że staje się gładka. Po za tym, że  działa przeciwzapalnie i przeciwdziała też trądzikowi. Zmniejsza blizny i pozytywnie wpływa na porost włosów. Dzięki temu, że w brokułach zawarta jest też witamina A, regularne jedzenie brokułów pozwala dobrze nawilżyć skórę. Pamiętasz reklamę capiwit A+E na piękne włosy, skórę i paznokcie? O to naturalny sposób by zachować zadbane i mocne paznokcie. Do niedawna wydawany młody dość miesięcznik Happy podpowiada mi, że zaleca się jedzenie brokułów, jeśli masz problemy z krzepliwością krwi i pękającymi naczyńkami, a to ze względu na zawartość witaminy K. W brokułach zawarte są też inne witaminy, takie jak B1, B2, B6, C, PP, kwas pantotenowy i kwas foliowy, o których będę mówiła w kolejnych postach. Ponadto brokuły pomagają cukrzykom (brokuły zawierają dużą ilość chromu), przy objawach anemii. Zmniejszają niedobór wapnia w organizmie i zawierają takie witaminy jak potas, fosfor, wapń, żelaza i chrom.

Przeciwdziałaj rakowi!
Przede wszystkim brokuły znane są ze szczególnych właściwości przeciwdziałających rakowi. Naukowcy bowiem odkryli znajdujący się w nich sulforaphane, czyli antyoksydant, który organizmowi człowieka pomaga uaktywnić produkcję własnych antyutleniaczy. Po za tym, że brokuły wzmacniają naszą "anty-rodnikową odporność" w rzeczywistości neutralizują też komórki rakowe zanim te zaczną się rozwijać. Znalazłam też informacje, że kiełki brokułów leczą wrzody żołądka i zapobiegają nowotworom układu pokarmowego.

Miej szczupłą sylwetkę!
Dla tych, którzy w diecie szukają dużo błonnika mamy świetną wiadomość! Brokuły posiadają go dużo. Dodatkowo brokuły są świetnym sposobem na obniżenie masy ciała, gdyż są niskokaloryczne. W 100 g mieści się ok 27 do 37 kcal. Dbajmy o siebie i wyglądajmy piękniej! 


1 komentarz:

  1. Uwielbiam brokuły! Jem przynajmniej raz w tygodniu :D Bardzo podoba mi się Twój blog, dodaje do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP