września 16, 2015

Jak się zdrowo odchudzać?

W czasach kiedy środki odchudzające z apteki zyskują niesamowitą popularność, postanowiłam na przekór szerzyć pozytywne metody zrzucania na wadze. Optuję za zdrowym odchudzaniem i kto wie, może za sprawą moich postów zapoczątkuję trend na Naturalne Zrzucanie Wagi by Elizabeth Lawess. Choć znacznie bardziej od słowa "odchudzanie", wolę "zrzucenie kilogramów", to będę go używać w tym poście jako uproszczenie. Marzą mi się zdrowe trendy dotyczące tego, jak się racjonalnie wracać do prawidłowej wagi ciała nieszkodliwymi dla ciała sposobami. Z tego powodu mam dla Was parę trików, które pomagają mi zachować wagę i zrzucić parę kilogramów, tak jak w ostatnim czasie mi się udało.

www.pixabay.com

Jedzenie mniejszych ilości i siedzenie na kanapie to błąd!
Mylnie myśli się, że jeśli zjemy mniej i będziemy bezczynnie siedzieć na kanapie to wystarczy, by pozbyć się zbędnych kilogramów i tłuszczyku z boczków. Dla mnie to podstawowy błąd, ale wciąż wielu ludzi woli okrajać dietę do 1000 kcal czy najadać się pigułek odchudzających i świadomie zrezygnować z ruchu. Jeśli się nie ruszamy to normalne, że organizm potrzebuje mniejszą dawkę jedzenia, by funkcjonować normalnie, dlatego bez wysiłku nie osiągniesz rezultatów.

Czy jeden trening w tygodniu wystarczy?
Otóż teoretycznie nie. By zrzucić na wadze optymalnie jest ćwiczyć 3-5 razy w tygodniu. Czas trwania powinien przynajmniej przez 45 minut, gdyż dopiero po 30 minutach uruchamiamy w organizmie spalanie tłuszczu. Znam jednak teorię, że wystarczy jeden trening. Polega to na tym, że jeśli pod koniec tygodnia ruszasz się tyle, ile wynosi tygodniowa "norma", czyli ok. 150 minut, jesteś w stanie utrzymać formę. Prawdopodobnie jest to i tak lepsze niż w ogóle brak ruchu, lecz co do efektu odchudzania nie jestem przekonana.

Zacznij małymi krokami
Nikt nie mówi, że od razu na początku swojej przygody masz wykonywać tyle pompek, ile szczupłe fitnesski, które gibko ćwiczą obok ciebie. One wykonują to już któryś rok. Zwłaszcza nie wymagaj od siebie wiele, jeśli Twoje ciało nie nawykło do ruchu. Sukcesem będzie zmotywowanie do regularnego ruchu i wykonywanie ćwiczeń przez minimalny czas, jaki zalecam. Jeśli oczywiście trenujesz inne sporty warto to wykorzystać i urozmaicać aktywność fizyczną o właśnie takie treningi.

Jak ćwiczyć, aby spalić tłuszcz i się odchudzić?
Zalecam orbitrek, stepper, rowerek stacjonarny, ćwiczenia na piłkach i zajęcia fitness typu fat burning. Często zachęca się też do rozpoczęcia biegania na bieżni i wiele osób tak robi. Osobiście jestem zdania, że bieganie potrafi wyszczuplić, gdyż jest to rodzaj treningu aerobowego, pozwalającego spalić tkankę tłuszczową. Jednak pamiętajcie, że osobom początkującym i otyłym nie zaleca się biegania na bieżni tak jak i ćwiczeń siłowych. Zwłaszcza przy niewłaściwej technice. Taki trening może bowiem obciążyć kręgosłup, stawy i sprawić nam złe samopoczucie przy wzroście tętna albo spadku glukozy we krwi. Osoby, którym nie grozi cukrzyca mogą śmiało sięgać po pilates, aerobik, fitness oraz trening aerobowy (tzw. cardio), trening interwałowy (czyli o zmiennej intensywności) i zumbę (połączenie aerobów i interwałów).

www.rocznewyzwanie.blogspot.com

Odżywiaj się zdrowo
Jak już wspomniałam, należy przyjmować w przypadku kobiet odpowiednią ilość kalorii. Tylko nie mniej niż 1200 kcal(!), słyszałam wiele o drakońskich limitach kalorii, które powodują tylko olbrzymi stres organizmu i wzmagają wydzielanie kortyzolu. Jeśli uprawiasz sport zwiększ swoją dzienną ilość. Zapobiegnie to spadkowi metabolizmu. Oczywiście wszystko powinno się dokładnie wyliczać w zależności od wieku, wzrostu i innych wytycznych. Nie chciałabym się tutaj szeroko rozpisać, tylko napomknąć o zdrowym jedzeniu - pamiętajcie, by pilnować dobrego źródła pochodzenia żywności, unikać przetworzonej żywności itd. Według mnie odpowiednia dieta to 70 %, a może nawet 80% sukcesu związanego ze spadkiem wagi ciała. Jeśli będziesz odpowiednio przestrzegać wielu zasad, w tym odpowiednio dostarczać ciału także białka, osiągniesz lepsze efekty. Na pewno wtedy w połączeniu z ćwiczeniami twoja sylwetka nabierze ładnego wyglądu.

Nie zapominaj o witaminach i minerałach
Ćwiczenia sprawiają, że mówiąc po chłopsku "zużywamy" pewne witaminy, a właściwie potrzebujemy ich więcej przy wzmożonym wysiłku. Przykładowo kwas foliowy pomaga nam pokonać zmęczenie i niewyspanie, warto dostarczyć go organizmowi. Gwiazdy fitnessu proponują nam spożywanie warzyw, picie koktajli witaminowych i zdrowych świeżo wyciskanych soków, które tych witamin mają najwięcej. I słusznie! To słuszny trend i też go popieram. Nie zapominajmy też o mięsie - tam też ukryta jest witamina B i nie tylko ;)

Zrób sobie grafik
Akurat to nie jest zarezerwowane tylko dla wytrawnych fitnessowych snobów, więc każdy powinien sobie pozwolić na sporządzenie grafika. Zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia, zdarza ci się zapomnieć powinieneś notować wszystko na kartce i konsultować się z bardziej od siebie wykształconymi w dziedzinie fitnessu fachowcami. Myślę, że to nie wstyd pytać i biegać po siłowni z kartką. Ja tak robię, kiedy mam trening siłowy i widzę, że większość ludzi traktujących serio ćwiczenia, którzy nie mają w głowie zaplanowanej kolejności ćwiczeń też tak robią. 

Pozytywnie myśl!
Tak, skończ z usprawiedliwianiem swojego lenistwa i pesymistycznymi wymówkami. Oczywiście opuszczenie jednego treningu to nie katastrofa i nie marnuj swoich sił, by się tym katować. Energię angażuj lepiej w zachęcenie siebie do podjęcia wysiłku. To dla Twojego dobra, dla Twojego humoru. Aktywność fizyczna dobrze dobrana do ciebie to zdobywanie szczytów i osiąganie sukcesów, zadowolenie z siebie, ale przede wszystkim radość, endorfiny, śmiech i szczęście!

Keep positive and do training!
Bye!

14 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za tak pozytywny komentarz. To miło.

      Usuń
  2. przeczytałam właśnie wartościowe słowa. mowisz o zmniejszeniu kalorii. powiedz mi, elizabeth, ile mam jeść dziennie kalorii, żeby schudnąć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim nie ma idealnego limitu czy też granicy spożywania kalorii dla każdego z nas. Mężczyźni potrzebują więcej, a kobiety mniej. W dodatku ważne też jest, ile przyjmujesz składników odżywczych. Przyjrzyj się, ile zjadasz słodyczy - paczka M&M's 100g stanowi 492 kcal, to dla organizmu aż 63g cukrów. Jeśli w Twojej diecie królują węglowodany, warto zmniejszyć ich ilość na rzecz białek i dostarczyć też odpowiednich tłuszczy zwierzęcych.

      Myślę, że najlepszym rozwiązaniem jest przeliczenie tego, ile dziennie zjadasz i odjęcie 500 kcal. To już zostanie odczute przez Twój organizm i na pewno odbije się na Twojej wadze. Nie musisz drastycznie się katować, a redukcja taka powinna wystarczyć utrzymując Cię przy zdrowiu.
      Powodzenia!

      Usuń
  3. Dla wielu osób bardzo przydatny wpis :) wciąż jest masa osób, które popełniają mnóstwo błędów zwłaszcza żywieniowych

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy. pomysłowy blog! Powodzenia i zapraszam do mnie do obserwowania i komentowania :) http://eathealthilyandkeepfit.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się w 100% z tym co napisałaś, a w szczególności z tym, że dieta to 70% sukcesu - przekonałam się o tym na własnej skórze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, że mnie popierasz i że się zgadzamy. Też tak samo odczułam na własnej skórze i na przykładzie mojego mężczyzny, który dietą u siebie potrafi zdziałać normalnie aż cuda! :D

      Usuń
  6. Mądry post. Ponieważ każdy jest inny i ma odmienną budowę ciała, różne preferencje smakowe i wiele innych rzeczy, to zdrowe odżywianie, pozytywne myślenie i systematyczność cwiczeń, łączy wszystkich i zawsze przynosi efekty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie zebrałaś to wszystko w całość! Dokładnie tak! Przybijam Ci piątkę! :D Oby w sprawach ważnych na polskich blogach było jeszcze więcej takich wspaniałych komentarzy jak Twój ;D

      Usuń
  7. Zgadzam się :) aktualnie nie cwiczę w domu- zdrowie, ale staram się ćwiczyć na wf-ie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. mysle ze istotne jest tez picie wody mineralnej w duzych ilosciach. ja osobiscie lubie piwniczanke, po prostu mi smakuje, ale tez wybralam ja ze wzgledu na sklad - http://www.piwniczanka.com.pl/#sklad_wody duza zawartosc wapnia i magnezu i to w odpowiednich proporcjach sprzyjajacych wchlanianiu. jest troche gazowana, ale gaz ten wytwarza sie naturalnie. myslisz ze taka woda jest ok przy treningach ?

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP