stycznia 07, 2016

Najlepsze rady, jak wyszczuplić ciało za pomocą diety

Jak wyszczuplić uda i nogi, a zarazem wyszczuplić całe ciało? To jest dobre pytanie. Ćwiczenia to jedno, ale nawet 70% sukcesu w wyszczupleniu sylwetki bierze się z diety, a dokładnie zdrowego odżywiania i mądrych nawyków żywieniowych. Kiedy już ćwiczysz kilka razy w tygodniu, a czujesz, że nie przynosi to efektu, czas byś sięgnęła po moje najlepsze rady na to, co jeść, by być szczupłym. Jak uniknąć błędów w odżywianiu? Czy jedząc mniej schudniesz? Czego unikać, by mieć szczupłą sylwetkę? Na wszystkie pytania odpowiem w tym poście prezentując sposoby, by wyszczuplić ciało za pomocą jedzenia.

Opowiem historię. Pewna moja znajoma ponoć zazdrości mi tego, że jestem szczupła.
Też chce mieć ładną figurę. Odchudza się więc. W efekcie, kiedy wszyscy razem się spotkaliśmy odmówiła jedzenia wszelkich dań kolacyjnych - żadna sałatka z łososiem, nawet bigos, kiełbaski, jajko też odpada. Nie zje nawet warzyw - bo jak twierdzi, jest wystarczająco gruba. Obierała mandarynki. Dużo ich obrała. Wszystko na nic - obranych mandarynek w ogóle nie skonsumowała. Za to w pewnym momencie odezwał się głos z brzucha. "Ciastko z kremem bym zjadła". Podano jej ciastko z obfitym kremem, które natychmiast pochłonęła. Sięgnęła nagle wgłąb stołu, lecz nie po to, by zjeść zdrowe rzeczy, ale po kawałki ciast i słodyczy. Jej kolacją był tak naprawdę obfity deser. Znając jednak bohaterkę mojej opowieści na pewno do domu wróci do domu, by zjeść przed pójściem spać 3 wielkie bułki pieczone...



Jedzenie mniejszych ilości i siedzenie na kanapie to błąd!

Mylnie myśli się, że jeśli zjemy mniej i będziemy bezczynnie siedzieć na kanapie to wystarczy, by pozbyć się zbędnych kilogramów i tłuszczyku z boczków. Dla mnie to podstawowy błąd, ale wciąż wielu ludzi woli okrajać dietę do 1000 kcal czy najadać się pigułek odchudzających i świadomie zrezygnować z ruchu. Jeśli się nie ruszamy to normalne, że organizm potrzebuje mniejszą dawkę jedzenia, by funkcjonować normalnie, dlatego bez wysiłku nie osiągniesz rezultatów.
 

Czy jedząc mniej schudniesz?

Zastanów się, ile węglowodanów, białek i tłuszczy jesz w ciągu dnia. To ważne, gdyż moja bohaterka opowieści jadła głównie węglowodany i dziwiła się, dlaczego nie chudnie... a wręcz przybiera na wadze. Przecież według niej jadła mniej. Odmawiała sobie białka i właściwych tłuszczy, za to zalewała organizm cukrami, słodyczami, ciastami, bułkami. To nie jest jedzenie, które zadba o energię na cały dzień i odżywi Twoje mięśnie, organy i przede wszystkim mózg. To nie jest jedzenie, które dostarczy Ci witamin i mikroelementów, by wyglądać młodo, mieć dobry humor i cieszyć się zdrowymi włosami oraz paznokciami. Węglowodany są najszybciej spalane, ale i z tego powodu najkrócej utrzymują się w organizmie, przez co szybko zaczynamy być głodni. Jeśli odmawiasz sobie schabowego, sałatki i tłuszczu z mięsa, odmawiasz sobie w ten sposób energii na dłużej. Zwłaszcza na trening i ćwiczenia. W ten sposób za jakiś czas przychodzi Ci ochota na zjedzenie czegoś. Czegoś smakowitego, a znając ludzkie zachcianki, oczywiście, np. karpatki, chipsów.
 

O jakich porach i co jeść najlepiej, by wyszczuplić ciało?

Bohaterka tego postu, tego nie wiecie, uwielbia rezygnować z obiadu a w zamian za to jeść obfitą kolację. Oczywiście tu też ma ponoć argumenty - przecież je kilka godzin przed pójściem spać. Niewiedza ludzka woła o pomstę do nieba. Przede wszystkim warto zjeść śniadanie i dobrze przygotowany obiad w odpowiednich porach. Mało kto wie, a dawno temu o tym pisałam tu na blogu, że tłuszcze trawią się najdłużej, białka mięsa w drugiej kolejności, dlatego potrzeba wiele czasu na strawienie nim pójdziemy spać, aby nie odłożyły się nam w boczkach. A przecież zależy Ci by mieć szczupłe uda i brzuch, prawda? Tak jak mnie. W zależności od tego, co zjemy pokarm z obiadu może trawić się nawet 7,8h! To jest też plus, gdyż zapewnia nam to długi uczucie sytości. Przykładowo, ja często rezygnuję z kolacji, bądź zjadam ją bardzo lekką złożoną z jogurtu czy świeżych warzyw, które trawią się najszybciej. 


Obraz pochodzi z pixabay.com

 

Czy jeść węglowodany po godzinie 18?

Istnieją też zasady, które polecam Ci wziąć pod rozwagę, ograniczania jedzenia węglowodanów po określonej porze. Jedni nie przyjmują węglowodanów po godzinie 18, a niektórzy nawet już po 15 ograniczają spożycie cukrów. Oczywiście zależy to od trybu życia, jaki prowadzimy. Wszystko trzeba odpowiednio dopasować. Jeśli idziesz spać przykładowo o godzinie 22, wieczorem częściej zalegasz w fotelu z gazetą niż się spędzać ten czas na treningu biegowym po zmroku to warto pomyśleć o niejedzeniu o godzinie 15. Podobny tryb życia mam ja sama, gdzie wolę ruszać się i iść na trening, rano, w południe lub po południu. Są jednak tacy, którzy treningowe życie rozpoczynają dopiero późnym wieczorem. Na zumbę wychodzą na godzinę 20 albo o tej porze wylewają siódme poty na joggingu wśród ulicznych lamp, a często pracują przy komputerze do godziny 2, 3 w nocy. Organizm musi mieć w tedy siły i energię na pracę o tej porze, dlatego jedzenie kolacji powinno być o odpowiedniej porze i zawierać odpowiednie składniki.

W jaki sposób wyszczuplić ciało za pomocą diety?

O diecie oczywiście nie ma mowy. Mówię o zdrowych przyzwyczajeniach. O zdrowym odżywianiu. O nabraniu zdrowych nawyków żywieniowych na zawsze. Nic jednak nie da, jeśli zrezygnujesz ze słodyczy czy przetworzonego jedzenia na jakiś czas, powiedzmy na miesiąc, tydzień, czy pół roku. Nawet jeśli zobaczysz efekty zmniejszonego obwodu brzucha to wszystko prędzej czy później wróci. Kiedy wreszcie wrócisz do jedzenia słodyczy odczujesz tylko gorycz, frustrację i bezsilność. Zrzucone wcześniej kilogramy natomiast przybędą jeszcze raz.



 

Czy warto jeść słodycze, jeśli chcę wyszczuplić swoją sylwetkę?

Powiedzmy sobie szczerze, słodycze zmieniają najwięcej. Jestem tego chodzącym przykładem, a mam pewność, że Ty też to znasz. Pofolgujesz sobie raz, czy drugi ze słodyczami i natychmiast przybywa Ci w miejscu brzucha, bioder czy ud. Oponka tym samym rośnie. Warto odstawić słodycze, gdyż natychmiast zobaczysz różnice. Warto zamiast tego na zdrową przekąskę podgryźć sobie orzechy włoskie, nerkowca, migdały, żurawinę czy w razie ochoty na małe co nieco zjeść twarożek czy jogurt.

Czego warto unikać, by zachować szczupłą sylwetkę?

I na ostatek... jeśli zamierzasz zredukować tłuszcz w swoim ciele, warto też nie pić alkoholu. Zwłaszcza piwo, jest ogromnie, ogromnie kaloryczne. Alkohol w połączeniu jeszcze z chipsami i słodyczami może powodować wzdęcia i silnie przykłada się do przybierania masy w okolicach brzucha. Pamiętasz pewnie o określeniu męskiej otyłości w okolicach brzucha jako "mięśnia piwnego"? Teraz wiesz, skąd się wzięło.


Chciałam Ci oczywiście powiedzieć, że redukcja tłuszczu ze swojego ciała za pomocą diety powinna iść w parze i daje najlepsze efekty wraz z odpowiednim ruchem i uprawianiem sportu. Tylko zdrowe odżywianie wraz z aktywnym stylem życia jest w stanie dobrze wyszczuplić wasze uda, łydki, brzuch i w efekcie całe ciało.

17 komentarzy:

  1. Zaskoczyło mnie, że tak bogato podeszlaś do tematu. Muszę sobie parę rzeczy wziąć do siebie. Historia straszna, choć tak realna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze, że skłoniłam Cię do refleksji nad swoim odżywianiem i przyzwyczajeniami żywieniowymi. Czasem potrzeba wstrząsu, żeby zaszła zmiana.

      Usuń
  2. Bardzo dobry post! Kiedy zaczynałam się odchudzać też dużo rzeczy nie wiedziałam i ograniczając kalorie robiłam tylko gorzej. Teraz jak czytam, że ktoś je 1000 kalorie albo nie je mięsa (nie dlatego że jest wege, tylko uważa, ża ma dużo kalorii) po prostu robi mi się źle...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w milionie%
      Z tym 1000 kalorii to dobra uwaga. Też warto wziąć to pod uwagę.

      Usuń
  3. Ja wciąż nie mogę się nadziwić ile osób wybiera opcję: "mało i niezdrowo" zamiast "więcej + zdrowo". Niektóre rzeczy, o których napisałaś są podstawą, a tyle osób jest ich nieświadomych! Sama próbuję nauczyć mamę zdrowych nawyków - je dwa razy mniejsze porcje ode mnie, a potem o 23 sięga po cukierki czekoladowe czy lody... A tyle jest pysznych zdrowych rzeczy ;) Sama mam słabości, nie jestem idealna pod tym względem, ale wiem, że zła dieta przy nawet dużej ilości wysiłku nie pomoże nam schudnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak cieszę się, że wpadłaś wreszcie na mojego bloga! Godzinę przed opublikowaniem tego posta myślałam, co u Ciebie słychać. Patrzę, a tu jesteś! :)

      Dziękuję Ci za podzielenie się historią Twojej mamy. To wiele pokazuje. Zwłaszcza to, jak głęboko osadzone są w nas nawyki żywieniowe i jak trudno nam to zmienić. Cieszę się, że zgadzamy się w kwestii istotności diety podczas odchudzania - to większość sukcesu.

      Usuń
  4. tak zgadzam się z Tobą w 100% procentach dieta jest bardzo wazna ale nic nie da bez cwiczeń ważne jest również nie jedzenie słodyczy i unikanie picia soków słodzonych cukrem

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja zaczęłam chudnąć dopiero jak odstawiłam całkowicie alkohol- nie dość, że kaloryczny i to jeszcze spowalnia metabolizm ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciekawe, że aż taką różnicę zauważyłaś. To tylko potwierdza jak wiele możemy sobie popsuć wieczornymi libacjami ze znajomymi... ;)
      Dzięki, ze podzieliłaś się swoim doświadczeniem.

      Usuń
  6. Ja narazie szukam sposobu na chudnięcie, bo słabo mi wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, to może sprawdź co nie tak masz w diecie, tak jak wspomniałam. Może warto zredukować węglowodany? Zastanawiałaś się też nad tym, ile razy w tygodniu ćwiczysz, czy zmieniasz cwiczenia, dokladasz powtórzeń i obciążenia? Może zmienia Ci się zawartość skladu ciała po prostu?
      Och, powodów może być milion...

      Usuń
  7. Nie mam łatwego okresu - robię dwa lata studiów jednocześnie + praca, więc nie wyrabiam się z blogową aktywnością. Teraz do 15 lutego mam maraton egzaminów i zaliczeń, więc pewnie szybko nie wpadnę znowu, ale po ostatnim egzaminie wrócę!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem. Mogę sobie wyobrazić, jak to jest, bo też pracuję, studiuję i ćwiczę. Mam również teraz sesję, a do tego organizuję ślub i wesele. Też nie cierpię na brak czasu. Życzę Ci udanej sesji zaliczonej na same piątki! :) Spokojnie, będzie czas na rozmowy po egzaminach :) Będę czekać.
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  8. Świetne porady u Ciebie jak zwykle. :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję za porady- podpowiedz mi co mam zjeść po treningu na godzinę 20- o tej porze moja córcia zasypia. Cwicze ok 40-50 min i niedługo później zasypiam. Rano tak mnie ssie w żałądku, że na szybkiego muszę coś zjeść bo nie dam rady funkcjonować. Śniadanie jem o 7 w pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie wiesz jak to jest - wielu trenerów radzi, by nie ćwiczyć bezpośrednio przed snem z wielu powodów, ale rozumiem Cię, wiem jak to jest, gdy możliwości mamy ograniczone. O której jesz kolację? Bo myślę, że to kluczowe i pomoże rozwiązać sprawę. W Twoim wypadku byłoby dobrze zjeść trzy godziny przed snem, czyli ok. 18. Dzięki temu masz też zapewnione 2h przed treningiem, aby nie ćwiczyć podczas zwiększonej produkcji krwi przez śledzionę w czasie trawienia. Po treningu polecam warzywa, najlepiej świeże, niesmażone i nie gotowane. Mają mało węglowodanów, dzięki temu nie odłoży Ci się w boczkach. Zwykle dorzucam też białko, by dobrze regenerowały się mięśnie - jogurt, twarożek. Ja często zjadam też plaster szynki i sera żółtego, choć nie jest to takie całkiem "poprawne", choć mi służy.

      Usuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP