lutego 22, 2017

6 oznak przetrenowania i zmęczenia fitnessem

Lubię osiągać cele i osiągać lepsze czasy na treningach. Denerwuję się, kiedy coś mi nie wychodzi lub gdy opuszczam treningi. Rzadko jednak myślę o tym, że mogę być przetrenowana, zmęczona zbyt intensywnymi treningami. Sądzę, że Ty także rzadko zastanawiasz się, że trenowałaś zbyt ciężko. Jak więc rozpoznać przemęczenie treningami i przetrenowanie?




Wciąż słyszymy "słuchaj swojego ciała", "znajdź balans" i "wsłuchaj się w wewnętrzny głos". To pic na wodę! Zwłaszcza, kiedy nie wiesz właśnie, jak się wsłuchać w siebie. Kiedy nie jesteś pewna, jak odczytać sygnały swojego ciała, że już przeholowałaś. Czy to już przetrenowanie, zbyt ciężkie treningi czy po prostu lenistwo i trzeba ruszyć swoje kochane "cztery litery"?


Dlaczego nie wiemy, jak rozpoznać sygnały, że trenowaliśmy zbyt ciężko?

Adrenalina w czasie treningów potrafi wciągnąć. W dodatku uwielbiam osiągać obrane cele swoich wyzwań fitnessowych. Przecież każdy z nas świetnie się czuje, kiedy wszystko idzie gładko i odhacza kolejne treningi. Czuję się wtedy, zaglądając do mojego motywacyjnego kalendarza, jak piątkowy uczeń, który znów stanął na wysokości zadania.

Czujesz pewnie, że robisz to dla zdrowia, nie? Dla swojej siły, mięśni, stawów, serca. Przecież w przyszłości będziesz sobie dziękować.  Nikt nie zadba o mnie lepiej, niż ja sama. Mam w głowie to myśl, że lenie przecież będą narzekać na stawy za parę lat, a ja na kondycję - jeśli w ogóle się ruszę z wigorem. Trening 3 dzień z rzędu? Przecież to tylko oznaka dumy i motywacji!


Krwotoki z nosa

Najczęściej o tym, że już przesadziłam z ilościami treningów (albo zastępstw zumby w jednym tygodniu), sugerują mi krwotoki z nosa. To przykre, że dopiero wtedy, bo to o wiele za późno. Nie można ich lekceważyć. Powinno się od razu zmniejszyć tempo, rozpisać na nowo łagodniejszy plan treningowy albo w ogóle odpuścić trening. Nawet warto nieraz dwa, trzy.




Poczucie letargu

Ćwiczenia mogą wywoływać uczucie braku energii, odrętwienia.  Często między zbyt intensywnymi treningami, gdy siedzę ze znajomymi, zdarzają mi się wtedy zapatrzenia w jeden punkt i ktoś mnie budzi entuzjastycznym "uuu"! W skrajnych przypadkach czuję się nawet, jakbym dawno nie spała. Jestem zmęczona, opadła z sił i wyczerpana.

Mgliste myślenie

Zdarza się, gdy zbyt ciężko trenowałam, mgliste myślenie. Mam chwilowe problemy, by złapaćbłyskotliwy żart moich kupli. Nie, nie, dalej myślę o sobie, że jestem mądra jak Einstein (no przecież kto myśli, że w wyniku zbyt ciężkich treningów traci się intelekt). Ripostuję jak zwykle, tylko... z mniejszym dystansem do siebie.

Teraz powiem na serio. Adrenalina podczas intensywnych wysiłków osłabia nasz układ nerwowy. Na długi dystans wpływa to na pamięć, jasne myślenie i odporność na stres. Wzmacniasz mięśnie trenując ciężko, ale pozbawiasz się siły swojego błyskotliwego umysłu. To nie fair!



Drgające ręce

Wygląda spektakularnie w naprawdę skrajnych przypadkach. Ręce po prostu drgają jak szalone, gdy wyciągniesz je przed siebie. Sama nigdy tak nie miałam, choć widziałam takie drżące ręce u mojej przyjaciółki. Trenowała codziennie po parę godzin dziennie. Minimum 2, 3 zajęcia fitness i to te najbardziej wymagające jak bootcamp, crossfit i zumba.

Drgające ręce, lecz także drżenie innych mięśni, daje Ci sygnał, że w Twoim organizmie może brakować magnezu. Oczywiście niski poziom magnezu może być też spowodowany innymi przyczynami, jak stres czy duża ilość wypijanej kawy. Warto jednak wspomnieć, że intensywne treningi wymagają większych dawek witamin. Dlatego, jeśli nie dbasz o suplementy i zdrowe jedzenie bogate w witaminy, to przy intensywnym ruchu i wielu zajęciach fitness w tygodniu za pewne masz niedobory.




Czujesz się bardziej chora niż... zwykle

Twoja odporność przy nadzwyczajnie ciężkich treningach na pewno spadła. Zwykłe przeziębienie i osłabienie, które krążą  w pracy, wśród znajomych, na uczelni, Ty możesz odczuwać o wiele bardziej. Zauważysz to na pewno, jeśli chorujesz rzadko lub zazwyczaj raz, czy dwa w roku. Jeśli jesteś chora kolejny raz w przeciągu paru miesięcy to znak nie do ominięcia.

Potrzebujesz więcej czasu na regenerację

Zmęczenie fitnessem, treningami siłowymi i biegowymi może sprawić, że potrzebujesz więcej czasu na odpoczynek. Do siebie dojdziesz później i dłużej niż zwykle. Zmęczone nogi po treningu potrzebują więcej czasu niż zawsze. Twój organizm po fitnessie i siłowym będzie się dłużej regenerował. Jeśli więc dajesz sobie mało czasu na regenerację, bo kolejnego dnia, lub po dwóch ruszasz już na trening - nie zdziw się, jeśli nie dojdziesz jeszcze do siebie, a mięśnie odmówią współpracy.


Jakie Ty odczuwasz oznaki zmęczenia i przetrenowania? Masz na to jakieś sposoby, oprócz odpoczynku, regeneracji, izotoników lub suplementów?

10 komentarzy:

  1. ostatnio miałam trening ze szwagrem
    nogi mi odpadały :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow! Masz niezłego szwagra, skoro potrafi z Ciebie wycisnąć siódme poty i tak Cie zmęczyć :)

      Usuń
  2. Krew z nosa, zawroty głowy czy drżące ręce - po tym rozpoznaje, jeszcze po kłuciu w okolicach serca, ostatnio miałam niemiłą sytuację i trafiłam do szpitala z przetrenowania, na szczęście porobili mi badania i się okazało w czas, że mam parę niedoborów więc na dobre mi to wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że potwierdzasz oznaki przetrenowania, o których piszę. Krwotok z nosa, zawroty głowy i drżenie rąk to niemiłe oznaki zmęczenia treningami, ale poważne symptomy. Widzę, że otarłaś się o tak duże przemęczenie. Dobrze, że teraz już wiesz jak to jest przesadzić z intensywnością treningów i tego unikasz.

      Usuń
  3. A co jeśli komuś nie drżą ręce i nie leci krew z nosa, ale odczuwa zmęczenie treningami? Może być coś innego, co może oznaczać, że się przetrenowało? :) Z góry dzięki za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą pojawić się dolegliwości psychiczne, takie jak problemy z koncentracją, uczucie wyczerpania, ale także te o których pisałam: senność, obniżona odporność, trudności w skupieniu się i sprawnym myśleniu. Ogólne wyczerpanie ma często wiele wspólnego ze spadkiem motywacji. Mam nadzieję, że odpowiedziałam Ci w miarę wyczerpująco.

      Usuń
  4. Jak ktoś jest leniem, to zawsze będzie "przetrenowany".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, haha, prawda ;D Wiele jest osób, które brak samozaparcia, siły charakteru i motywacji zastępują wymówkami. Znam takie osoby, które ciągle narzekają na zdrowie i swoje możliwości. :) Masz rację, jeśli komuś się nie chce to zawsze będzie czuł jakieś rodzaj wyczerpana i spadku nastroju. Ponoć neurotycy i ludzie skłonni do ciągłego narzekania mają tak zawsze. ;P

      Usuń
  5. Ja przeżyłam przesilenie od siłowni na koniec grudnia.. redukuję wagę ciała od wakacji i po prostu moje ciało miało już chwilowo dość. Miałam drżenie rąk i nóg do tego stopnia, że nie potrafiłam zrobić kroku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Cię, zimą też trudniej o radość i motywację z ciężkiego, intensywnego treningu. Drżenie rąk i nóg w Twoim wypadku to już ostateczny sygnał, aby zwolnić i odpocząć. Rzeczywiście byłaś mocno przetrenowana i zmęczona.

      Usuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP