lutego 16, 2017

Jak zostałam instruktorem zumby fitness

Dostałam wiele pytań, wiadomości i maili od Was, jak stać się instruktorem zumby fitness i jak zrobić licencję. Postanowiłam wreszcie wyjść Wam na przeciw i opowiedzieć o tym, jak stałam się instruktorem zumby fitness z licencją. Wiem, że interesuje Was, ile kosztuje szkolenie na instruktora. Zastanawiacie się pewnie, gdzie i kiedy można wziąć udział w kursie, a dokładniej w szkoleniu zumba fitness. Co to jest ZIN dla instruktorów? I czy w ogóle się przydaje, jakie są plusy i czy płacenie ZIN jest opłacalne?




Jak stałam się instruktorem zumby fitness z licencją

Moja historia jest tyle samo oscarowa, co banalna. Musiałam zrobić kurs na instruktora zumby jak najszybciej, bo wymagał tego ode mnie czas. Znaleźli się ludzie, którzy widząc jak prowadzę inne zajęcia, chcieli uruchomić zumbę ze mną na czele na już, teraz, od zaraz. Wyszukałam najbliższe szkolenie setki kilometrów od domu. Jestem odważna i lubię ryzyko, więc przejechałam prawie całą Polskę sama pociągiem, by przejść szkolenie i nauczyć się jak fachowo prowadzić zajęcia zumby fitness. W nieznanym mieście, z odłożonymi zaskórniakami ze stypendium.

Całą moją relację ze szkolenia i wrażenia spisałam zaraz po powrocie ze szkolenia we wpisie: Zostałam instruktorką zumby! - niepotrzebny wydatek czy wspaniała przygoda? Czy było warto? Oceńcie sami. Chyba jestem zbyt ambitna, bo spodziewałam się, że wiele się nauczę, by być prawdziwym fachowcem. Nie nauczyłam się wiele, ale za to zdałam sobie sprawę, że to jakim będę instruktorem zależy tylko ode mnie. Ode mnie, czyli od mojej pracy, chęci rozwoju, uważności, praktyki w tańcu, wyczucia rytmu i chęcie układania choreografii itd. Okazało się, że nie muszę iść otartą drogą, a doświadczenie wielu lat z tańca towarzyskiego i hip- hopu niesamowicie się przydają. Jak to mówią, jeśli chcesz być w czymś dobry to musisz to robić przez 10 tyś. godzin, czyli parafrazując ten żart - robić to w kółko.



Co daje licencja instruktora zumby

Co nieco już o tym wspomniałam. Raz, gdy opowiadałam o tym, co mi dała zumba fitness jako instruktorce. Licencja daje Ci to, że prowadzone zajęcia z zumby fitness wykonujesz legalnie. Podczas kursu dostajemy parę wskazówek, jak układać prosto choreografie. Dwudniowe szkolenie w ogóle jest wspaniałym wydarzeniem towarzyskim, po którym zostają przyjaźnie w środowisku i świetne wspomnienia. 

Wiele osób uważa, że realnie, aby prowadzić zajęcia zumby, licencja wcale nie jest potrzebna. Nawet właściciele klubów "ponoć" o to nie pytają. Tego nie wiem, bo zawsze przedstawiam moją licencję. Będę szczera, niektórzy moi znajomi patrzą nam mnie z politowaniem. Wielu z moich znajomych, którzy prowadzą zajęcia fitness, przy okazji też prowadzą zumbę i postrzegają moją licencję instruktora zumby fitness za luksusowy zbytek.

 

Ile kosztuje szkolenie zumba fitness

Będę szczera. Wiem, że Polacy lubią pytać o pieniądze. Powiem Wam. Wtedy, kiedy robiłam licencję instruktora zumby fitness, a będą już ze dwa lata temu, to dwudniowe szkolenie z zumby kosztowało mnie około 2000 zł. Do tego warto doliczyć ubrania z metką Zumba Fitness, które noszą praktycznie wszyscy instruktorzy zumby. Ile kosztuje jednak sam kurs? Wszystko zależy od trzech kluczowych rzeczy. 

Po pierwsze, od kursu dolara, bo przelew za szkolenie wykonujemy w dolarach do USA. Żeby było śmieszniej to zaraz jak wpłata dojdzie na konto w Stanach, dostajesz maila: "Gratulujemy, że zostałeś instruktorem zumba fitness", chociaż do szkolenia jeszcze zostało sporo dni, a Ty jeszcze go nie przeszedłeś.

Po drugie, zależy od tego na ile dni przed wykonasz wpłatę i ile, kosztuje w Twoim banku przelew zagraniczny. (Niby nic, ale u mnie to było aż 90 zł). 

Po trzecie, od... tego jak drogi znajdziesz sobie hotel na jedną noc i jak drogie żarcie zjesz. :) Polecam wziąć sobie ze sobą na wynos lub mieć autko i dojechać gdzieś do restauracji. No i czy zmarzniesz, tak jak ja tak bardzo, że będziesz musieć gdzieś szybko kupić sweter - nie żartuję! Serio.

Gdzie i kiedy można wziąć udział w szkoleniu na instruktora zumby fitness

Zerknij sobie na główną stronę zumby fitness i zobacz w jaki weekend jest w którym mieście. Wtedy, gdy wybieraam sie na szkolenie, to odbywały się w głównych miastach wojewódzkich w Polsce. Jeśli w najbliższym czasie nie ma w mieście blisko Ciebie to może za parę miesięcy będzie.


Co to jest ZIN i czy każdy musi to zapłacić

Czyli Zumba Instructor Network. Tu zaczynają się schody. Licencja instruktora jest ważna przez rok, później tracisz ją bezpowrotnie, chyba że wykupisz ZIN, albo zrobisz sobie jeszcze raz szkolenie (ale to bez sensu), albo pójdziesz na kolejne szkolenie wyższego stopnia, np. B2, ale i tak musisz wykupić ZIN. Prawie proste, nie? Zumba Instructor Network to dostęp do bazy ze wszystkimi materiałami video, muzycznymi, filmikami instruktorskimi i wiele innych. ZIN pozwala na umieszczenie Twojego imienia i nazwiska w bazie instruktorów i parę innych bajerów. Na przykład pozwala na dostęp do ubrań dla instruktorów zumby. Niestety za ZIN, my instruktorzy płacimy dość sporo.

Czy Zumba Instructor Network jest opłacalne

W sytuacji, gdy masz licencję już któryś rok to nie zastanawiasz się czy to się opłaca czy nie - po prostu wykupujesz. Jeśli prowadzisz zajęcia to z reguły po prostu płacisz co miesiąc (czy co rok lub pół, w zależności od ustawień płatności). Mnie ZIN dosyć pomaga, bo uzyskuję w ten sposób wiele filmików i muzyki na zajęcia, co sprawia, że nawet gdy mam urlop, mogę sobie ćwiczyć w domu i układać nowe choreografie na kolejne zajęcia.

Czy można obejść się bez ZIN

Oczywiście, wiele osób przygotowuje się z filmików z Youtube. Są nawet tacy, którzy każdy układ do piosenki na swoich zajęciach mają skopiowany z filmiku, który ktoś wrzucił do Internetu. Wiele razy się z tym spotkałam nawet na maratonach i innych pokazowych zajęciach instruktorów w okolicy. Nie wszyscy potrafią sami układać choreografie. Dlaczego? Bo nie wszyscy dobrze potrafią tańczyć profesjonalnie, o czym pisałam już w moich wrażeniach po szkoleniu instruktorów zumba fitness. Tak na prawdę nie wiele ludzi tańczyło wcześniej jakiś taniec towarzyski, czy nowoczesny.

Skąd biorą się choreografie na zumbie

Ja jestem takim typem człowieka, który układa choreografię sam, bo we własnej choreografii czuję się najlepiej. Czy to dobrze, czy źle - oceńcie sami. Muszę się po prostu dużo więcej napracować. Czasem inspiruję się pojedynczym krokiem czy ruchem. Rzadko, naprawdę musi mnie bardzo mocno zafascynować układ, żebym porwała mnie cała choreografia do piosenki, dostępna na platformie dla instruktorów zumby poprzez ZIN.


Jestem ciekawa Waszych wrażeń? Jak Wy oceniacie instruktorów fitness lub zumby, których mieliście okazję poznać?

6 komentarzy:

  1. U mnie koleżanka jest instruktorką :) na początku trzeba zainwestować ale opłaca się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że początek wiele wymaga, także od portfela. Podczas kursu na instruktora zumby poznałam wiele osób, które prawdopodobnie nie wykorzystały swojej licencji. Jeśli zarzucą zumbe to się nie opłaca.

      Usuń
  2. Gratulacje. Nie wiedziałam, że zrobiłaś kurs instruktora zumby. Kiedy poprowadzisz u nas zajęcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Tak, już od dłuższego czasu jestem instruktorką. Naturalna kolej rzeczy, gdy tak bardzo lubi się taniec i fitness. :) Ufff, kiedy poprowadzę u Was zajęcia? - jak będę miała dość wolnego czasu. Na razie zapowiada się kolejny projekt taneczny z młodzieżą, więc pracy jako choreograf i instruktor tańca mam po pachy... i po uszy (albo i wyżej, jeśli podniesie się ręce) :P

      Usuń
  3. Bardzo skomplikowany ten zin, muszę przyznać. Fajnie, że to tłumaczysz. Wiele osób pewnie tego nie wie, a chce być instruktorami zumby. (widzę, że znów zwykli ludzie mogą komentować, jak fajnie)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdym zawodzie są blaski i cienie. Myślę, że byłoby mi łatwiej, gdyby ktoś powiedział mi takie słowa jak tutaj, na początku mojej drogi jako instruktorką zumby i wtedy wskazał co zrobić, a co należy przemyśleć. :) Tak, wreszcie się na to zdecydowałam. Mam nadzieję, że spam już sobie odpoczął i teraz zajrzy gdzie indziej ;)

      Usuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP