marca 09, 2017

5 ciekawostek, jak wybrać najlepsze i zdrowe fit produkty

Czy każdy produkt sprzedawany na dziale ze zdrową żywnością jest zdrowy? Czy każdy produkt bio, eko oznacza, że to fit produkt? Co oznacza, że olej kokosowy jest rafinowany albo gryka ekspandowana i czy każde ciemne pieczywo jest zdrowe? Te i inne pytania, wskazówki i ciekawostki na temat zdrowego jedzenia będę dzisiaj przed Tobą odkrywać. Dowiedz się, jak wybrać najlepsze i zdrowe fit produkty. Nie daj się nabrać, idąc do sklepu.



Zdrowszy jest rafinowany czy nie

Kupując olej kokosowy wybieraj ten nierafinowany. Hasło bio to nie wszytko. Chodzi o to, że olej kokosowy rafinowany (tego nie wybieraj) nie smakuje tak jak ten drugi. I nie tylko! Rafinacja to proces oczyszczania i przetworzenia, a tego przecież nie chcemy. Oznacza to po prostu, że przez  rafinację tracisz wiele witamin (choć olej kokosowy i tak ich wielu nie ma). Olej rafinowany jest pozbawiony też chlorofilu, beta-karotenu, żelaza i magnezu. Ma także mniej wartości odżywczych. Wybieraj więc ten nierafinowany.

Żurawina też jest dosładzana

Mało kto wie, że prawdziwa suszona żurawina wcale nie jest taka słodziutka i pyszna. Trafiłam pewnego razu na taką i przy pierwszym kęsie pomyślałam, że jest zepsuta. Okazało się, że wcale nie, a na opakowaniu pisało "0 dodatku cukru". Najczęściej spotykana żurawina dosładzana jest różnymi niezdrowymi substancjami, od cukru po syropy. Staraj się ich unikać. Jeszcze znośna wersja to ta z sokiem z ananasa.


Ekspandowana czy nie

Wiele fit produktów nie należy wcale do najzdrowszych. Nawet niektóre produkty, gdzie etykietka jest przyozdobiona "eko" czy "bio" też nie muszą być najzdrowsze. Ekspandowanie oznacza poddanie jedzenia działaniu wysokiej temperatury i ciśnieniu, w wyniku czego produkty te zwiększają swoją objętość. Stają się lekkie i puszyste. Stanowią dobry dodatek do jogurtu dla osób nietolerujących glutenu. Ekspandowane produkty są stosowane w waflach ryżowych, fit batonach, wiele osób zamienia na nie chipsy, paluszki lub ciastka. Niestety warto pamiętać, że produkty ekspandowane mają wyższy indeks glikemiczny od swoich pierwotnych postaci. Wysoka temperatura, której są poddani w procesie ekspandowania, zmniejsza ilość witamin, kwasu foliowego oraz pewnej części białek. Mają jednak mimo ekspandowaniu antyoksydanty i dużo błonnika. Niektórzy producenci pod koniec produkcji nasycają je witaminami, więc często takie jedzenie może mieć więcej nawet witamin niż inne produkty.


Sproszkowana czy nie

Kiedy zerknęłam na ofertę wielu sklepów ze zdrową żywnością w oczy kuły mnie produkty z pozoru zdrowe. Wszystko za sprawą "sproszkowany". Pamiętaj, to zawsze jest proces modyfikujący jedzenie. W postaci sproszkowanej nigdy nie będzie tak samo zdrowy jak w całości, świeży. Rozważ więc to, co dodajesz do swojego fit posiłku - być może bez tych sproszkowanych produktów okaże się o wiele zdrowszy.


Chleb z karmelem! Wtf?

Chcesz żyć zdrowo i zamieniłaś chleb pszenny na żytni lub razowy? Niestety modę na ciemne jedzenie poznali także piekarze i postanowili na tym zarobić. Produkują chleb barwiony karmelem, by wyglądał jak pełnoziarniste, ciemne pieczywo i smakował lepiej. Niestety obecnie trudno jest znaleźć prawdziwy razowy chleb. Pytaj w piekarniach i rozmawiaj ze znajomymi, gdzie można znaleźć prawdziwy pełnoziarnisty chleb bez dodatku karmelu.


Źródło niektórych informacji znajdziesz tutaj. Reszta pochodzi z mojej głowy, czyli doświadczenia, pamięci i rozmów ze znajomymi.

16 komentarzy:

  1. No to się właśnie dowiedziałam, że wyrzuciłam tą prawdziwą żurawinę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to powiało grozą. Mam nadzieję, że masz jeszcze doatęp do nowej dostawy "dobrej" żurawiny? ;)

      Usuń
  2. Przyznam się, że nie wiedziałam o tym, że do ciemnego chleba dodają karmel, ani o istnieniu ekspandowanej źywności. Dobrze wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzisz, tak sklepy bazują na powszechnej niewiedzy i barwią karmelem chleb, wprawiając nas w błąd. :) Teraz juź wiesz :)

      Usuń
  3. Dużo osób kupuje ciemny chleb nie mając świadomości że niektóre z nich to samo eee eee eee barwione karmelem ;) dlatego dobrze jest wybrać ten szary "brudny" kolor :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Napisałam ten wpis właśnie po to, by uświadamiać te osoby, które nie wiedzą o barwieniu chleba karmelem.

      Usuń
  4. u ciebie zawsze coś nowego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że tak uważasz. Staram się. :)

      Usuń
  5. O ekspandowaniu nie wiedziałam, a to ciekawe :) wiedziałam, że takie produkty są, ale nie do końca wiedziałam jakie są skutki tego procesu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale, że miałaś okazję się dowiedzieć, a ja mogłam Ci o tym opowiedzieć poprzez mój blog ;)

      Usuń
  6. Najlepiej to nie sugerować się etykietami na produktach typu ''Bio'' bo często jest to złudne. Lepiej przeczytać skład i wiedzieć ze znanych źródeł o tym produkcie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zgadzam się. Już kiedyś o tym pisałam, ale może warto wspomnieć o tym jeszcze raz :)

      Usuń
  7. Ja uwielbiam ekspandowana grykę! Świetnie nadaje się jako dodatek do jogurtu, zamiast słodkiego musli. Super przydatny post! Dziękuję :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę :) Cieszę się, że mój wpis Ci się przydał :) Świadome stosowanie fit produktów to podstawa. Jeśli stosujesz grykę ekspandowaną świadomie wykorzystując jej mocne strony i wiedząc o słabych stronach - to dobrze ;)

      Usuń
  8. O właśnie karmel w chlebie, oszustwo stulecia! :D

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam gorąco!
E. L.

TOP